Tambahan dari fatwa mengenai pekerjaan di bank-bank secara umum, dan deposit wang ke dalam bank



    - 2 -


    [ لمتابعة رابط المشـاركـــــــــة الأصليَّة للبيــــــــــــــان ]
    lihat postingan asal keterangan


    الإمام ناصر محمد اليماني
    Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
    09 - 09 - 1433 هـ
    28 - 07 - 2012 مـ
    09:59 صباحاً
    ـــــــــــــــــ



    مزيدٌ من الفتوى حول العمل في البنوك بشكل عام وإيداع الأموال فيها ..

    Tambahan dari fatwa mengenai pekerjaan di bank-bank secara umum, dan deposit wang ke dalam bank..


    بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد رسول الله وآله الأطهار وجميع المسلمين إلى يوم الدين، أمّا بعد..

    Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, sholawat dan salam ke atas nendaku Muhammad Rasulullah SAW beserta keluarganya yang suci dan seluruh muslimin hingga Hari Pembalasan
    ammaa ba'du..


    وأفتي بالحقّ أنه لا حرج على الموظفين في البنوك بشكل عام، والعامل مجرد موظف ويتقاضى أجره ولن يحاسب الله صاحب الراتب من أين اكتسب المال من أعطاه الراتب. ولو أنّ موظفاً أو عاملاً عند أحد يرفض أخذ راتبه حتى يخبره من أعطاه الراتب من أين اكتسبه إذاً لتوقفت عجلة الحياة في كلّ شيء ولما سخَّر الله الناس بعضهم لبعضٍ، فلو أنّ عُمالاً اشتغلوا عند أحد الأغنياء حتى إذا أراد أن يعطيهم أجورهم بالحقّ؛ فهل يحقّ لهم أن يقولوا لصاحب العمل نحن لا نأخذ المال المكتسب من حرامٍ فلا بدّ أن تثبت لنا من أين اكتسبت هذا المال حتى نعلم هل اكتسبته من مال حرامٍ أم من حلالٍ؟ فهل يعقل هذا يا قوم؟ ولكنه لا يخصُّ العاملُ من أين اكتسب المالَ صاحبُ العمل سواءً اكتسبه من حلالٍ أو من حرامٍ فلا دخل للعامل في ذلك، كونه لن يحاسبه الله عليه من أين اكتسبه صاحبُ العمل. إلا أن يحمل سلعةً محرمةً كمثل أن يقول له أحد تجار المخدرات: أريدك أن تحمل كيلو مخدرات أو حشيش أو هروين أو أيٍ من المخدرات التي تُغَيِّبُ العقل عن رؤياه، فيقول للعامل: "حمّلها إلى المكان الفلاني وسوف أعطيك أجراً وفيراً كذا وكذا". فهنا لا يجوز للعامل أن يحمل كيلو المخدرات أو الحشيش أو الهروين أو أيٍ من المحرمات التي تُغَيِّبُ العقل عن تصرفه، فلا يجوز للعامل أن يفعل ذلك كونه شارك في توزيع ما حرّمه الله، وشارك في ضرر المجتمع وجلب لهم المصائب.

    Aku fatwakan dengan kebenaran, bahawasanya tidak dosa ke atas para pegawai di bank-bank secara umumnya, pekerja hanyalah bertugas sebagai pegawai yang menerima gaji, Allah tidak akan memperhitungkan si penerima gaji, dari mana majikannya mendapatkan harta untuk membayar gajinya.

    Kalau seandainya ada pegawai atau pekerja yang makan gaji menolak untuk menerima gajinya, kecuali jika si majikan memberitahukan dari mana datang hasil untuk bayar gaji itu, nescaya terhentilah putaran roda kehidupan pada tiap-tiap sesuatu, tentu Allah tidak mempekerjakan manusia antara satu sama lain.

    Seandainya ada pekerja-pekerja sibuk bertugas pada seorang majikan kaya, lalu tatkala si majikan mahu membayar gaji mereka dengan benar; maka adakah patut bagi pekerja-pekerja itu untuk mengatakan kepada majikan:

    "Kami tidak menerima gaji yang diusahakan dari sumber haram, jadi tidak boleh tidak, anda mesti tegaskan dan buktikan kepada kami dari mana anda dapatkan duit bayar gaji ini, supaya kami tahu adakah anda memperolehnya dari harta haram atau harta halal
    ?"

    Padahal sebenarnya si pekerja tiada sangkut paut (dengan urusan) dari mana si majikan itu memperoleh harta, apakah ianya dari sumber haram atau dari sumber halal, si pekerja tidak termasuk dalam urusan itu, kerana Allah tidak akan memperhitungkan si pekerja, dari mana majikannya mendapatkan wang.

    Kecuali sekiranya pekerja membawa barangan yang diharamkan, seperti misalnya ada seorang pengedar narkoba/dadah mengatakan padanya:

    Aku mahu kamu bawa sekilo dadah ini, atau ganja, heroin atau apa sahaja obat-obatan yang bikin ketagih, kecanduan, memabukkan lagi menghilangkan pertimbangan akal sihat, lalu si pengedar mengatakan kepadanya:

    "Bawakan ini ke tempat si fulan, nanti aku beri upah yang banyak dan lumayan sebanyak sekian, sekian".

    Maka di sini tidak boleh bagi pekerja untuk membawa narkoba, dadah, ganja, heroin, atau apa sahaja yang diharamkan, yang menghayalkan lagi merosak kewarasan serta kesedaran akal.

    Jadi tidak boleh si pekerja untuk melakukannya, kerana dia bekerjasama mengedarkan barangan yang diharamkan oleh Allah, dan dia turut serta dalam memberikan kemudharatan kepada masyarakat dan membawakan malapetaka bagi mereka.


    ولربّما يودّ أن يقاطعني أحد السائلين فيقول: "يا ناصر محمد، إنني أشتغل في مطعم مأكولات عربيّة وأجنبيّة ولكن من ضمن ما يباع في المطعم شراب الخمور، فهل ليس علي وزرٌ أن أقوم بحمله للزبون؟". ومن ثمّ يردّ عليه الإمام المهدي ناصر محمد اليماني وأقول: لك الحقّ أن تقول لصاحب المطعم: أنا سوف أحمل للزبائن كلّ ما يطلب الزبون من مأكولات ومشروبات إلا الخمر أو لحم الخنزير، فكلِّفْ بذلك غيري واعفني عن ذلك احتراما لعقيدتي، فأنا مسلم لا أحمل ما حرّم الله لأعطيه لأحدٍ. وإن أبى صاحبُ المطعم أو البوفيه إلا أن تحمل للزبون الخمر ولحم الخنزير فاتركه هو وعمله وسوف يعوّضك الله بعمل خير من ذلك العمل وأحسن أجراً، ومن يتقي الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب.

    Barangkali ada seorang penanya mahu menyela kata-kataku dengan berkata:

    "Wahai Naser Mohammed, sesungguhnya aku ini bekerja di restoran makanan arab dan makanan asing (barat), akan tetapi makanan dan minuman yang dijual di restoran itu termasuk juga minuman-minuman yang memabukkan (arak), bukankah aku berdosa membawanya untuk pelanggan di situ
    ?"

    Untuk itu Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani membalasnya, aku katakan:

    Kamu punya hak untuk mengatakan kepada boss di restoran itu:

    "Saya nanti akan bawakan untuk pelanggan apa sahaja pesanan yang mereka order dari makanan dan minuman kecuali arak atau daging khinzir, jadi kamu tugaskanlah pekerja lain untuk membawakan keduanya itu kepada pelanggan"

    "Maafkan aku sebab perkara itu, semata-mata kerana menghormati akidah kepercayaanku, aku seorang muslim, aku tidak boleh membawa apa yang diharamkan oleh Allah untuk memberikannya kepada sesiapapun"

    Jika sekiranya boss restoran atau buffet enggan, menolak dan tetap mahukan kamu membawa arak dan daging khinzir untuk pelanggan, maka tinggalkanlah dia dan pekerjaannya, kelak Allah akan memberi ganti kepada kamu dengan pekerjaan yang lebih bagus dari kerja itu dengan gaji yang lebih baik lagi.

    Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari masalah), dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.


    وأمّا الذين يُودِعون أموالهم في البنوك مقابل ربحٍ معلومٍ فهذا حلال طيب كونه يدخل في ضمن اتفاق التجارة فيما بينكم، كون صاحب البنك الذي أخذ منك المال ليس قرضٌ منك لصاحب البنك الغني إلى ميسرة؛ بل أخذه منك صاحبُ البنك ليتاجر به، ولصاحب البنك نصيبٌ من الربح أكثر من نصيب صاحب المال، فَبَدَل أن يضع أحدكم ماله في بيته إذا كَثُرَ فالأفضل له أن يضعه في البنوك الاستثماريّة وحتى ولو كان بربحٍ زهيدٍ جداً، فذلك أفضل مما قد يتعرض ماله لسرقة وأحسن أمناً على نفسه وعلى مالِه، فقد يعلم بماله أحدُ المفسدين في الأرض والسارقين فيقتحم عليه داره ليلاً فيقوم بقتله من أجل أخذ ماله من الخزنة. ما لكم كيف تحكمون يا من يحرّمون إيداع الأموال على المسلمين في البنوك؟ أولئك يقولون على الله ما لا يعلمون.

    Adapun orang-orang yang mendepositkan wang mereka dalam bank-bank yang mempunyai keuntungan tertentu, maka yang demikian adalah halal lagi baik kerana ianya termasuk dalam kesepakatan perniagaan/dagangan yang dipersetujui antara kalian.

    Ini kerana pemilik bank yang kaya mengambil wang darimu bukan sebagai pinjaman untuknya sampai dia berkelapangan (untuk membayar); namun dia memperoleh wang darimu sebagai modal buat diniagakan, untuk pemilik bank ada bahagian yang lebih besar (dari keuntungan) berbanding dengan bahagian untuk pemilik wang.

    Sebagai alternatif daripada seorang kalian menyimpan wangnya di rumah tatkala wangnya banyak, maka adalah lebih baik baginya untuk menyimpan wangnya di bank-bank investasi, meskipun keuntungannya sangat sedikit sekali, yang demikian itu lebih baik dari kemungkinan wangnya terdedah pada kecurian (jika hanya disimpan di rumah).

    Tambahan pula (di bank investasi) wangnya lebih aman dan pemilik wang juga lebih tenang, kemungkinan ada salah seorang perosak di muka bumi atau pencuri mengetahui wangnya yang tersimpan di rumah, kemudian mereka memecah masuk rumahnya pada waktu malam lalu membunuhnya untuk mengambil hartanya dari tempat simpanannya.

    Ada apa dengan kalian ini, bagaimana kalian membuat keputusan dengan mengharamkan atas kaum muslimin untuk mendepositkan wang dalam bank-bank? Mereka itu mengatakan terhadap Allah pada perkara yang mereka tidak mengetahuinya.


    وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
    أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

    Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam

    Saudara kalian Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani

    ـــــــــــــــــــــ

    sumber:
    http://www.mahdi-alumma.com/showthread.php?p=53573

    الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على محمد النبي الأمي وعلى آله وصحبه ومن تبعه ووالاه إلى يوم الدين
    أما بعد..

    Pengisytiharan Imam Mahdi diterjemahkan
    ke dalam Bahasa Melayu

    Halaman Pertama
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page1

    Halaman Kedua
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page2

    Halaman Ketiga
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page3

    Halaman Keempat
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page4

    Halaman Kelima
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page5

    Halaman Keenam
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page6

    Halaman Ketujuh
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page7

    Halaman Kedelapan
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page8

    Halaman Kesembilan
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page9

    Halaman Kesepuluh
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page10

    Halaman Kesebelas
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page11

    Halaman Keduabelas
    www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?67-Melayu/page12
    ______

    أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم

    وَٱلَّذِينَ ٱجۡتَنَبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَ أَن يَعۡبُدُوهَا وَأَنَابُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ‌ۚ فَبَشِّرۡ عِبَادِ (١٧) ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُ ۥۤ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ هَدَٮٰهُمُ ٱللَّهُ‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ (١٨)

    Dan orang-orang yang menjauhi thaghut [iaitu] tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba-hamba-Ku, yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal.
    QS-39:17-18

    وَمَنۡ أَحۡسَنُ قَوۡلاً۬ مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَـٰلِحً۬ا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ (٣٣)

    Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?"
    QS-41:33

    ٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ إِنَّنَآ ءَامَنَّا فَٱغۡفِرۡ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ (١٦) ٱلصَّـٰبِرِينَ وَٱلصَّـٰدِقِينَ وَٱلۡقَـٰنِتِينَ وَٱلۡمُنفِقِينَ وَٱلۡمُسۡتَغۡفِرِينَ بِٱلۡأَسۡحَارِ (١٧) شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُ ۥ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ وَأُوْلُواْ ٱلۡعِلۡمِ قَآٮِٕمَۢا بِٱلۡقِسۡطِ‌ۚ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَڪِيمُ (١٨) إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُ‌ۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡيَۢا بَيۡنَهُمۡ‌ۗ وَمَن يَكۡفُرۡ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلۡحِسَابِ (١٩) فَإِنۡ حَآجُّوكَ فَقُلۡ أَسۡلَمۡتُ وَجۡهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِ‌ۗ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡأُمِّيِّـۧنَ ءَأَسۡلَمۡتُمۡ‌ۚ فَإِنۡ أَسۡلَمُواْ فَقَدِ ٱهۡتَدَواْ‌ۖ وَّإِن تَوَلَّوۡاْ فَإِنَّمَا عَلَيۡكَ ٱلۡبَلَـٰغُ‌ۗ وَٱللَّهُ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ (٢٠)

    [Iaitu] orang-orang yang berdo’a: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,"[iaitu] orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap ta’at, yang menafkahkan hartanya [di jalan Allah], dan yang memohon ampun di waktu sahur. Allah menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan [yang berhak disembah] melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang-orang yang berilmu [juga menyatakan yang demikian itu]. Tak ada Tuhan [yang berhak disembah] melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Sesungguhnya agama [yang diridhai] di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitabkecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, kerana kedengkian [yang ada] di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya. Kemudian jika mereka mendebat kamu [tentang kebenaran Islam], maka katakanlah: "Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan [demikian pula] orang-orang yang mengikutiku". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi: "Apakah kamu [mau] masuk Islam?"Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan [ayat-ayat Allah]. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.
    QS-3:16-20

    صدق الله العليّ العطيم

    وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين

   ترجمة أخوكم الأنصاري أبو عزرا
http://www.mahdi-alumma.com/showthread.php?27078

معلومات , حقائق , المهدي , الامام , المنتظر , حقيقه , ماهو , صور , موقع , تفسير , القران , الكريم , الاسلام , السنه , الشيعه , اهل البيت , ال , البيت , شرح , ناصر , محمد , اليماني , سورة , سبحان , الله ,النصر, الله , اكبر , شعار , ماهو , من هو , متى , كيف , اين , 2013

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

البيان الحق في شأن المسيح الدجال وياجوج وماجوج والأرض المجوفة وسد ذي القرنين والبعث الأول والماسونية العالمية

{ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا }

أدركت الشمس القمر فسبقته الى نقطة الاقتران

Jawaban Imam terhadap pertanyaan Najib Al-'Aqby: Adakah Allah mampu untuk menciptakan sesuatu yang semisal-Nya

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(200) [ آل عمران].. اليوم - 10:25 PM

فتوى الحل لقضيّة الشعب اليمانيّ وقضايا شعوب المسلمين.. اليوم - 10:28 PM

الرئيس الأمريكي: حان وقت السعودية.. و”تركي الفيصل: لا يا سيد أوباما

http://www.mahdi-alumma.com/forumdisplay.php?33

بيان قول الله تعالى: { وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ }

بيان الحقيقة العُظمى للمهدي المنتظر عبد النعيم الأعظم ناصر محمد اليماني..